Son dört yılda kamuda araç israfına yönelik olarak yayınlanan iki genelge tutmadı. 27 ayda araçlara ödenen kira bedeli son 13 yılda ödenen toplam miktarın yarısından fazlasına ulaştı.
Uygulanmak istenen enflasyonla mücadele programının en kritik parçalarından biri, bütçe açığını düşürmeye destek vermesi beklenen kamuda tasarruf konusu, yani kamu harcamalarının azaltılması. Burada da en tartışmalı tasarruf alanlarının başında da kamunun kullandığı makam araçları olmak üzere otomobiller ve diğer taşıt araçları bulunuyor.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan 2021 yılında bir taşıt genelgesi yayınlayıp tasarruf edilmesini istemişti. Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek de 17 Temmuz 2023’te gönderdiği genelgede kamu kurum ve kuruluşlarının taşınmaz edinimi ve kiralanması, resmi taşıt edinimi ve kullanımında tasarruf kurallarına uygun hareket etmeleri istenmişti.
Ancak ödenen taşıt kiralama bedellerine bakıldığında tasarrufun tutmadığı dikkat çekiyor. 2024’ün ilk üç ayında taşıt kiralamaya 880 milyon lira harcandı. 2011 yılından bu yana ödenen kira bedeli ise 10.3 milyar lira oldu. Ocak 2021 – Mart 2024 arası 27 aylık dönemde ödenen kira bedeli ise 5.7 milyar lira. Yani son 13 yılda araç kirasına ödenen toplam miktarın yarısından fazlası son 27 aylık dönemde gerçekleşti.
Genelgeyle çözüm bulamayan iktidar yasal düzenleme ile sorunu çözmeye çalışıyor. Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz’ın geçen hafta verdiği bilgiye göre Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Cumhurbaşkanlığı Strateji Bütçe Başkanlığı kamuda tasarruf yasası için çalışmalara başladı.
Yıllara göre araç kiralamaya ödenen miktar şöyle:
2011 89 milyon 494 bin TL
2012 158 milyon 765 bin TL
2013 220 milyon 239 bin TL
2014 375 milyon 624 bin TL
2015 417 milyon 95 bin TL
2016 549 milyon 986 bin TL
2017 557 milyon 641 bin TL
2018 549 milyon 170 bin TL
2019 562 milyon 574 bin TL
2020 565 milyon 141 bin TL
2021 552 milyon 309 bin TL
2022 1 milyar 977 milyon 555 bin TL
2023 2 milyar 897 milyon 17 bin TL
2024(ilk 3 ay) 880 milyon 765 bin TL